MARI BERTARANNUM


AYAT-AYAT suci al-Quran apabila dilafaz dengan alunan suara yang baik dan merdu sememangnya mengasyikkan, meskipun tidak memahami erti dan maksud murni kalam Allah itu. Namun, bukan semua pencinta al-Quran mampu melafazkan kalimah suci al-Quran secara berlagu mengikut lagu-lagu dan hukum yang ada.

Jika sekalipun tahu dan mahir dalam bidang tajwid serta hafaz al-Quran dan memahami bahasa Arab, itu tidak bermakna seseorang itu mampu mengalunkan ayat-ayat suci Allah itu dengan lunak, merdu dan boleh mengasyikkan pendengar secara berlagu.Melagukan bacaan al-Quran yang dinamakan tarranum merupakan salah satu cabang keilmuan dalam pengajian al-Quran.

Malah, melagukan ayat-ayat al-Quran dalam bacaan sudah pun bermula sejak di zaman Rasulullah s.a.w. lagi. Amalan ini diteruskan oleh para sahabat dan para tabie terdahulu. Untuk melagukan lagu-lagu dalam al-Quran, ia memerlukan bakat semula jadi anugerah Allah s.w.t., terutama suara, sebagaimana Bilal bin Rabah (zaman Rasulullah s.a.w.)

Oleh itu, Panitia Pendidikan Islam SMTPJB telah memperkenalkan slot Mari Bertarannum di dalam Majlis Membudayakan Al-Quran dan dibimbing oleh Tuan haji Mohd. Hodi bin Reduwan, tenaga pengajar di SMTPJB yang mempunyai kemahiran ilmu bertarannum. Sebagai permulaan, seluruh warga SMTPJB diajar mengalunkan lagu Bayati. Sambutan amat menggalakkan dimana para pelajar dan guru begitu bersungguh-sungguh mengalunkan lagu tersebut walaupun ayat yang sama dibaca berulang kali iaitu suarh al-Mukminun ayat 1 hingga 5.

Asmaul Husna..

Demi masa...

Hari ini...

Waktu Solat...

KETUA PANITIA

KETUA PANITIA
Ustaz Khairul Anuar Hj. Ramlan

SETIAUSAHA

SETIAUSAHA
Ustazah Juhaida Husna Md. Shukor

AHLI PANITIA

AHLI PANITIA
Ustaz Mohd. Farhan Mohamed

Ustaz Alwee Shamrin

Ustazah Zariah Zainuddin

JUMLAH ZIARAH

INFO TERKINI

KERAP DILAWATI

JOM BELAJAR ONLINE

Info Terkini..

Ketahuilah...

Palestinkini.info

Anda pengunjung ke..

About this blog